FOREIGN INTERNSHIPS OF THE UNIVERSITIES PEDAGOGICAL STAFF: OPPORTUNI-TIES AND PERSPECTIVES

Keywords: higher school teacher, foreign internship, international cooperation, pedagogical univer-sity, teacher’s professionalism

Abstract

The authors have analyzed the main tendencies in development of the European education system; found out the new functions of a secondary school teacher and a higher school teacher in the conditions of the European integration; considered the offers from the European countries concerning the scientific internship programs; determined the present day state and possibilities of foreign internship for the pro-fessional development of the Ukrainian pedagogical universities’ teachers; outlined the perspectives of hosting the foreign colleagues for internship on the basis of the Ukrainian educational institutions.
For effective training a brand-new European school teacher, the pedagogical universities’ teachers must be well familiarized with the progressive experience of the future teachers’ training in the European Union countries. Foreign internship has been declared one of the most effective forms of the European experience study.
It has also been found out that the new information, knowledge, and skills, obtained during the scientific tourist tours, the pedagogical university teachers must actively use in their further practical professional activities. Using the European experience significantly accelerates the move of the Ukrainian pedagogical education towards the recognized European standards.
It has been concluded that a considerable number of organizational measures and steps must be undertaken for adequate response to the world-wide trend of students’ and teachers’ academic migration, as well as for attracting the representatives of the international scientific communities to the Ukrainian higher educational institutions. The main task is to develop promotional events presenting our scientific and educa-tional achievements in the maximally good light. It is also necessary to develop the infrastructure and encourage the activities of institutes, universities, research centers, aimed at educational and scientific international cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрущенко, В. П. (2012). Проблема формування нового вчителя для об’єднаної Європи XXI століт-тя. Європейські педагогічні студії, 1–2, 28-39. (Andrushchenko, V. P. (2012). Problema formuvannia novoho vchytelia dlia obiednanoi Yevropy XXI stolittia. Yevropeyski pedahohichni studii, 1–2, 28-39.)

Кремень, В.Г. (2009). Біла книга національної освіти України. Київ. (Kremen, V.H. (2009). Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy. Kyiv)

Закон України: Про вищу освіту 1556-VІІ. (2014). Відомості Верховної Ради України. (Zakon Ukrainy: Pro vyshchu osvitu 1556-VII (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy.)

Кляп, М. І. (2015) Підвищення педагогічної майстерності викладача ВНЗ у контексті інтернаціона-лізації вищої школи України. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 16, 25(35), 47–52. (Kliap, M. I. (2015) Pidvyshchennia pedahohichnoi maisternosti vykladacha VNZ u konteksti internatsionalizatsii vyshchoi shkoly Ukrainy. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova, 16, 25(35), 47–52.)

Педагогічна Конституція Європи. Преамбула (2013). Вища освіта України, 3, 111–116. (Pedah-?hichna Konstytutsiia Yevropy. Preambula (2013). Vyshcha osvita Ukrainy, 3, 111–116.)

Положення про підвищення кваліфікації та стажування педагогічних і науково-педагогічних пра-цівників вищих навчальних закладів. (2013). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0488-13 (Polozhennia pro pidvyshchennia kvalifikatsii ta stazhuvannia pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. (2013). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0488-13)

Стратегія розвитку Національної академії педагогічних наук України на 2016–2022 роки. (2016). URL: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/942/ (Stratehiia rozvytku Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy na 2016–2022 roky (2016). URL: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/942/)

Халявка, М. (2016) Історія та стан розвитку наукового туризму в Україні. Східноєвропейський істо-ричний вісник, 1, 100–105. (Khaliavka, M. (2016) Istoriia ta stan rozvytku naukovoho turyzmu v Ukraini. Skhidnoyevropeyskyi istorychnyi visnyk, 1, 100–105.)

Laarman, J. G. & Perdue, R. R. (1980) Tropical science and tourism: The case of OTS in Costa Rica. Tourism Management, 10 (1), 29–38.

Molokacova, L. & Domaracka, L. (2011). Scientific tourism: tourism in science or science in tourism? Acta Geoturistica, 2(1), 41–45.

Pichlerová, M. (2007). Scientific Tourism Development in the Slovak Carpathians. Ecotourism and sustainable development in the Carpathians. In F. Hamor (Ed.), Proceedings of the International Conference, Rakhiv, 251–254.


Abstract views: 85
PDF Downloads: 103
Published
2020-05-12
How to Cite
Lazarenko, N., Kolomiets, A., & Hromov, Y. (2020). FOREIGN INTERNSHIPS OF THE UNIVERSITIES PEDAGOGICAL STAFF: OPPORTUNI-TIES AND PERSPECTIVES. UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century", (1), 45-52. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.45-52