MODERN TASKS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Keywords: digitalization of education, electronic educational resources, electronic textbook, infor-mational and educational environment.

Abstract

The conditions and modern tendencies of the information society development, as well as the key problems of implementation of information and communication and digital technologies in the do-mestic education, which require urgent solution, are considered such as: the formation and widespread in-troduction of a unified educational information space of Ukraine and ensuring the proper scientific support of these processes; deployment and improvement of the necessary elements of the infrastructure of regional information and telecommunication networks, interconnected with each other, and with the global Internet network, which will overcome "digital inequality" in different regions of Ukraine, in particular in rural areas; low level of information and communication technology competencies (ICT competencies) and digital compe-tencies of the population, the use of outdated approaches in teaching and low motivation of subjects of the educational process on the use of advanced ICT; the fact is not the formation of a holistic national policy for the application of information and communication technologies in education, the imperfect regulatory and legal framework that does not ensure the construction of an information society and, as a result, hinders the digitalization of education in Ukraine. The priorities, technological principles of information and educational environment construction are singled out. The urgent tasks of the development of computer-oriented educa-tional systems, the creation and use of electronic educational resources, in particular the electronic textbook, creation of the environment for ongoing development of the digital competence of the educational process subjects, the carrying out of pedagogical researches on informatization of education are determined, devel-opment and implementation of a program to increase citizens' awareness of information security, cyber se-curity and the protection of confidential information, in particular personal data, against the threats of their unauthorized use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України. (2016). Рекомендації круглого столу «Освітня політика в умовах інформаційного суспільства». URL: http://old.apitu.org.ua/files/Recomendations_education.pdf. (Komitet z pytan nauky I osvity Verhovnoi Rady Ukrainy. (2016). Rekomendatsiyi kruhloho stolu «Osvitnia polityka v umovakh informatsiinoho suspilstva». URL: http://old.apitu.org.ua/files/Recomendations_education.pdf).

Биков, В. (2010). Сучасні завдання інформатизації освіти Інформаційні технології і засоби навчан-ня, 1 (15). URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. (Bykov, V. (2010). Suchasni zavdannia informatyzatsii osvity Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 1 (15). URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt).

Кабінет Міністрів України: Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки (2018). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80. (Kabinet Ministriv Ukrainy: Kontseptsia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrayiny na 2018-2020 roky №67-р. (2018). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80).

Биков, В., Спірін, О., Пінчук, О. (2017). Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) (с. 191–198). Київ: Видавничий дім «Сам». (Bykov, V., Spirin, O., Pinchuk, O. (2017). Problemy ta zavdannia suchasnoho etapu informatyzatsii osvity. Naukove zabezpechennia rozvytku osvity v Ukrayini: aktualni problemy teori i praktyky (do 25-richchia NAPN Ukrayiny) (s. 191–198). Kyiv: Vydavnychyi dim «Sam»)

Биков, В. (2012). Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти. ІКТ в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: ІІІ Міжнародна науково-практична конферен-ція, Львів (Ч.1, с. 14–26). Львів: ЛДУ БЖД. (Bykov, V. (2012). Innovatsiyni instrumenty ta perspektyvni napriamy informatyzatsii osvity. IKT v suchasniy osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: III Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsia, Lviv (Ch.1, s. 14–26). Lviv: LDU BZHD)

НАПН України. (2016). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Ки-їв: Педагогічна думка. (NAPN Ukrainy. (2016). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini. Kyiv: Pedahohichna dumka)

Биков, В., Кремень, В. (2013). Категорії простір і середовище: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами, 2, 3–16. (Bykov, V., Kremen, V. (2013). Katehorii prostir i seredovyshche: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia. Teoria i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 2, 3–16.)

Биков, В., Спірін, О., … & Пінчук, О. (2016). Інформаційно-аналітичні матеріали до парламентських слухань «Реформування галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інфор-маційного простору України». URL: http://lib.iitta.gov.ua/11423. (Bykov, V., Spirin, O., … & Pinchuk, O. (2016). Informatsino-analitychni materialy do parlamentskykh slukhan «Reformuvannia haluzi informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii ta rozvytok infor-matsiyinoho prostoru Ukrainy». URL: http://lib.iitta.gov.ua/11423.)

Биков, В., Білоус, О., … & Богачков, Ю. (2010). Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: методичні рекомендації. Київ: Атіка. (Bykov, V., Bilous, O., … & Bohachkov, YU. (2010). Osnovy standartyzatsii informatsiyno-komunikatsiinykh kompetentnostey v systemi osvity Ukrainy: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Atika.)

Биков, В., Спірін, О., … & Лупаренко, Л. (2014). Відкриті web-орієнтовані системи моніторингу впровадження результатів науково-педагогічних досліджень. Теорія і практика управління соціальними системами, 1, 3–25. (Bykov, V., Spirin, O., … & Luparenko, L. (2014). Vidkryti web-oriyentovani systemy monitorynhu vprovadzhennia rezultativ naukovo-pedahohichnykh doslidzhen. Teoria i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 1, 3–25.)

Спірін, О., Яцишин, А. (2013). Особливості підготовки кадрів вищої кваліфікації зі спеціальності «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті». Інформаційні технології в освіті, 14, 22–33. (Spirin, O., Yatsyshyn, A. (2013). Osoblyvosti pidhotovky kadriv vyshchoyi kvalifikatsii zi spetsi-alnosti «Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v osviti». Informatsiini tekhnolohii v osviti, 14, 22–33.)

Спірін, О., Носенко, Ю., Яцишин, А. (2016). Сучасні вимоги і зміст підготовки наукових кадрів вищої кваліфікації з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (56), 219–239. URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1526/1112. (Spirin, O., Nosenko, Yu., Yatsyshyn, A. (2016). Suchasni vymohy i zmist pidhotovky naukovykh kadriv vyshchoi kvalifikatsii z informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osviti. Informatsiyni tekhnolohii i zasoby navchannia, 6 (56), 219–239. URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/ article/view/1526/1112.)

ITU. (2016). Measuring the Information Society Report 2016. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/publications/mis2016.aspx.

World Economic Forum. (2018). The Global Competitiveness Report 2018. URL: http://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018.pdf


Abstract views: 1690
PDF Downloads: 882
Published
2020-05-12
How to Cite
Bykov, V., Spirin, O., & Pinchuk, O. (2020). MODERN TASKS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, (1), 27-36. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36