TRAINING OF FUTURE SOCIAL WORKERS TO SUPPORT ELDERLY PEOPLE INTELLECTUAL ACTIVITY IN QUARANTINE

Keywords: elderly people, intellectual activity, coronavirus infection, quarantine, training of social workers, students.

Abstract

Quarantine restrictions revealed problems of social institutions in working with the elderly in the direction of supporting intellectual activity. In order to spread the experience, it is necessary to generalize the peculiarities of training future social workers to support the intellectual activity of the elderly in the conditions of quarantine restrictions at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The educational components that allow to acquire the necessary general and professional competencies to work with the elderly people in the direction of supporting intellectual activity are identified in the educational and professional program "Social Pedagogy" at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It is proved that the problem of supporting the intellectual activity of the elderly is one of the directions of scientific research of students. The necessary additions to the educational components were determined on the basis of studying the content of the sites of social institutions to support the intellectual activities of the elderly, consultations with stakeholders - public organizations that provide social services to the elderly. The study revealed the need for a comprehensive approach to solving the problem of supporting the intellectual activity of older people in quarantine restrictions: 1) at the national level should be developed recommendations for working with older people in this direction; 2) it is necessary to develop a single leisure platform for social work with different categories of clients at the level of local community or state, which would contain resources, including for the elderly, opportunities for joint virtual events (games, quests, virtual exhibitions, workshops, classes, etc.) between clients of different social institutions; 3) in the training programs for future social workers it is necessary to include educational components that will ensure their readiness to support the intellectual activity of older people in quarantine restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Голубченко, Т.О. (2015). Формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку. (Дис. канд. пед. наук.) Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ. (Holubchenko, T.O. (2015). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsi-alnykh pratsivnykiv do patronazhnoi roboty z liudmy pokhyloho viku. (Dys. kand. ped. nauk.). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova, Kyiv.)

Житинська, М.О. (2019). Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до надання послуги паліативного догляду особам літнього віку. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Соціальна робота. Соціальна педагогіка, 11(26), 134-144. (Zhytynska, M.O. (2019). Profesiina pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do nadannia posluhy paliatyvnoho dohliadu osobam litnoho viku. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika, 11(26), 134-144).

Іванова, О. В., Ігнатович, О. М., Котун, К. В., & Коваленко, О. Г. (2021). Відеоконтент психологічної підтримки літніх осіб та їх родин в інтернеті. Інформаційні технології і засоби навчання, 84(4), 234–247. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.4462 (Ivanova, О. V., Ihnatovych, О. M., Kotun, К. V., & Kovalenko, О. H. (2021). Videokontent psyhologichnoi pidtrymky litnih osib ta ih rodyn v interneti. Informatsiini tehnologii I zasoby navchaniia, 84(4), 234–247. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.4462 )

Коваленко, О.Г., Лук’янова, Л.Б., & Помиткін Е.О. (2020). 10 порад літнім людям у період карантину: методичні рекомендації. URL: http://ipood.com.ua/e-library/psihologichna-pidtrimka-litnih-osib-u-period-karantinu/10-porad-litnim-lyudyam-u-period-karantinu/ (Kovalenko, O.H., Lukianova, L.B., & Pomytkin E.O. (2020). 10 porad litnim liudiam u period karantynu: metodychni rekomendatsii. URL: http://ipood.com.ua/e-library/psihologichna-pidtrimka-litnih-osib-u-period-karantinu/10-porad-litnim-lyudyam-u-period-karantinu/)

Лук’янова, Л. (2020). Освіта дорослих в україні: передумови становлення, перспективи розвитку. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», (1), 17-21. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.17-21 (Lukianova, L. (2020). Osvita doroslykh v ukraini: peredumovy stanovlennia, perspektyvy rozvytku. Visnyk Kafedry YuNESKO «Neperervna profesiina osvita ХХI stolittia», (1), 17-21. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.17-21).

Мацкевич, Ю.Р. (2002). Підготовка соціальних педагогів до роботи з людьми похилого віку. (Дис. канд. пед. наук). Запорізький державний університет, Запоріжжя. (Matskevych, Yu.R. (2002). Pidhotovka sotsialnykh pedahohiv do roboty z liudmy pokhyloho viku. (Dys. kand. ped. Nauk). Zaporizkyi derzhavnyi universytet, Zaporizhzhia).

Огієнко, О. (2020). Європейські виміри освітньої політики у галузі освіти дорослих. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», (1), 22-26. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.22-26 (Ohiienko, O. (2020). Yevropeiski vymiry osvitnoi polityky u haluzi osvity doroslykh. Visnyk Kafedry YuNESKO «Neperervna profesiina osvita KhKhI stolittia», (1), 22-26. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.22-26).

Павлишина, Н.Б. (2017). Зміст професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми похилого віку. Молодий вчений, 6 (46). http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/ 2017/6/62.pdf (Pavlyshyna, N.B. (2017). Zmist profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do roboty z liudmy pokhyloho viku. Molodyi vchenyi, 6 (46). http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/6/62.pdf).

Романова, І.А. (2018). Соціальна робота з підтримки інтелектуальної активності людей похилого віку. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, со-ціологія, 1, 64-72. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2018.1.06. (Romanova, I.A. (2018). Sotsialna robota z pidtrymky intelektualnoi aktyvnosti liudei pokhyloho viku. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, 1, 64-72. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2018.1.06).

Романова, І. А. (2019). Соціальна інтеграція літніх людей через соціальні ігротеки. Сучасні реалії та пер-спективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях: матеріали конферен-ції (с. 17). Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5310. (Romanova, I.A. (2019). Sotsialna intehratsiia litnikh liudei cherez sotsialni ihroteky. Suchasni realii ta perspektyvy sotsialnoho vykhovannia osobystosti v riznykh sotsialnykh instytutsiiakh: materialy konferentsii (s. 17). Kharkiv: KhNPU imeni H.S. Skovorody. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/ 123456789/5310).

Сех, М.І. (2019). Досвід реалізації дозвіллєвої платформи «Здоровенькі були» в проекті «Домашня опіка» БО БФ «Карітас Харків». Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистос-ті в різних соціальних інституціях: матеріали конференції (с. 66). Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5826. (Sekh, M.I. (2019). Dosvid realizatsii dozvillievoi platformy «Zdorovenki buly» v proekti «Domashnia opika» BO BF «Karitas Kharkiv». Suchasni realii ta perspektyvy sotsialnoho vykhovannia osobystosti v riznykh sotsialnykh instytutsiiakh: materialy konferentsii (s. 66). Kharkiv: KhNPU imeni H.S. Skovorody. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5826).

Тепляк, А.М. (2019). Соціальна робота з людьми літнього віку в умовах клубу активного дозвілля «Друга молодість». Актуальні проблеми досліджень у галузі соціальної педагогіки і соціальної роботи: матеріали студентської науково-практичної конференції (с. 114). Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди. (Tepliak, A.M. (2019). Sotsialna robota z liudmy litnoho viku v umovakh klubu aktyvnoho dozvillia «Druha molodist». Aktualni problemy doslidzhen u haluzi sotsialnoi pedahohiky i sotsialnoi roboty: materialy studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (s. 114). Kharkiv: KhNPU imeni H.S. Skovorody).

Alzheimer’s Society. (2021). Activity ideas for people with dementia. URL: https://www.alzheimers.org.uk/get-support/staying-independent/activity-ideas-dementia.

Bjursell, C. (2020). The COVID-19 pandemic as disjuncture: Lifelong learning in a context of fear. International Review of Education. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09863-w

Brooke, J., & Jackson, D. (2020). Older people and COVID-19: Isolation, risk and ageism. Journal of Clinical Nursing, 29(13-14), 2044-2046. https://doi.org/10.1111/jocn.15274.

Marusynets, M., Kotun, K., & Fursenko, T. (2021). Strategies for Adult Education Development in the European Educational Space and International Organizations’ Activities. LUMEN Proceedings, 16, 259-284. https://doi.org/10.18662/lumproc/atee2020/18

Health Innovation Network. (2020). Activities for Older Adults During COVID19 - A guide to online resources for those providing care for people with dementia. https://healthinnovationnetwork.com/wp-content/uploads/2020/04/Maintaining-Activities-for-Older-Adults-during-COVID19.pdf.

Heid, A.R., Cartwright, F., Wilson-Genderson, M., & Pruchno, R. (2020). Challenges experienced by older people during the initial months of the COVID-19 pandemic. The Gerontologist, 61(1), 48-58. https://doi.org/10.1093/geront/gnaa138.

Lee, J., & Allen, J. (2021). Connections between Successful Aging and Mental Health among Older Adults: The Role of Artistic Leisure Activities. J Depress Anxiety Disord, 3(1), 80-81. DOI: 10.36959/362/477.

Ransing, R., Adiukwu, F., Pereira-Sanchez, V., et al. (2020). Mental Health Interventions during the COVID-19 Pandemic A Conceptual Framework by Early Career Psychiatrists. Asian J Psychiatr.;51(April), 102085. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102085.

Rivera-Torres, S., Mpofu, E., Jean Keller, M., & Ingman, S. (2021). Older Adults’ Mental Health Through Leisure Activities During COVID-19: A Scoping Review. Gerontology and Geriatric Medicine, January. doi:10.1177/23337214211036776.

Sepúlveda-Loyola, W., Rodríguez-Sánchez, I., Pérez-Rodríguez, P. et al. (2020). Impact of Social Isolation Due to COVID-19 on Health in Older People: Mental and Physical Effects and Recommendations. J Nutr Health Aging, 24, 938–947. https://doi.org/10.1007/s12603-020-1500-7.


Abstract views: 281
PDF Downloads: 152
Published
2021-12-31
How to Cite
Romanova, I., & Vasylieva, M. (2021). TRAINING OF FUTURE SOCIAL WORKERS TO SUPPORT ELDERLY PEOPLE INTELLECTUAL ACTIVITY IN QUARANTINE. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, 2(4), 15-20. https://doi.org/10.35387/ucj.2(4).2021.15-20