IN-SERVICE TRAINING AS A MECHANISM OF CONTINIOUS TEACHER’S PROFESSIONAL MOBILITY DEVELOPMENT

Keywords: regional educational system of in-service training, mechanism of continuous development, professional mobility, teacher.

Abstract

This paper deals with phenomenon of teacher's professional mobility as the most important condition for the development of a regional educational system, its key role in the modernization of this system and as well as institutions of in-service teachers training. The essence of teacher's professional mobility described as the ability of the person to react quickly to changes in the sphere of education, to perceive and adequately evaluate innovations in education, to lose their own stereotypes those interfere teacher’s self-development and efficiency. Under the professional mobility of the teacher, we understand the mechanism of improvement teacher’s professionalism at two levels: in the regional educational system and during in-service training, in particular, through teacher’s active engagement on innovative courses in order to improve teacher’s professional skills regardless to his/her specialty. It is noted that mobility is an integral part of teacher’s professional self-realization, due to which his/her aspiration to gain a success of and develop creative potential in pedagogical activity are realized. In our opinion, in-service training is a mechanism for the continuous development of teacher's professional mobility, that is: obtaining theoretical knowledge, substantiation of his/her own conclusions by way of studying scientific and methodological literature and creating the best opportunities for satisfying individual educational needs; acquiring new ways of thinking, new methods and approaches of work; updating knowledge in pedagogy and new educational technologies; creation of conditions for the exchange of experience and cooperation with colleagues; teacher’s realization in a professional activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Білик, Н.І. (2005). Моделювання процесу навчання в системі підвищення кваліфікації вчителів. (Ав-тореф. дис. канд. пед. наук). Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України, Київ. (Bilyk, N.I. (2005). Modeliuvannia protsesu navchannia v systemi pidvyshchennia kvalifikatsiii vchyteliv. (Av-toref. dys. kand. ped. nauk). Tsentralʹnyy instytut pislyadyplomnoii pedahohichnoii osvity APN Ukrayiny, Kyyiv.)

Білик, Н. І. (2015). Управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх сис-тем підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Полтава: ТОВ «АСМІ». (Bilyk, N. I. (2015). Upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchen-nia kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv. Poltava: TOV «ASMI».)

Білик, Н.І. (Ред.).(2018). Регіональна освітня система підвищення кваліфікації як фактор розвитку професіоналізму педагогічних працівників: теорія, практика та виклики часу: Всеукраїнська нау-ково-практична онлайн-конференція, Полтава, 23 листопада 2018. Полтава: ПОІППО. (Bilyk, N.I. (Red.).(2018). Rehionalna osvitnia systema pidvyshchennia kvalifikatsiii yak faktor rozvytku profesional-izmu pedahohichnykh pratsivnykiv: teoriia, praktyka ta vyklyky chasu: Vseukrayinska naukovo-praktychna onlayn-konferentsiia, Poltava, 23 lystopada 2018. Poltava: POIPPO.)

Горбачова, І. І. (2017). Професійна мобільність вчителя в мінливому освітньому середовищі. Теорія та методика навчання та виховання, 43, 59–68. (Horbachova, I. I. (2017). Profesiina mobilnist vchytelya v minlyvomu osvitnomu seredovyshchi. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 43, 59–68.)

Заєць, Н. Ю. (2017). Готовність до професійної мобільності фахівців – відповідь на виклики часу. Вісник Черкаського університету, 17–18, 61–68. (Zayets, N. Yu. (2017). Hotovnist do profesiynoii mobilnosti fakhivtsiv – vidpovid na vyklyky chasu. Visnyk Cherkaskoho universytetu, 17–18, 61–68. )

Закон України: Про освіту. №2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (Zakon Ukrayiny: Pro osvitu. №2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.)

Клименко, Ю. А. (2011). Професійна мобільність майбутніх учителів у країнах Євросоюзу. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини, Умань. (Klymenko, Yu. A. (2011). Profesiina mobilnist maybutnikh uchyteliv u krayinakh Yevrosoyuzu. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni P. Tychyny, Uman.)

Ковалева, А. И. (2012). Профессиональная мобильность. Знание. Понимание. Умение, 1, 298–300. (Kovaleva, A. Y. (2012). Professyonalnaia mobylnost. Znanie. Ponymanie. Umenie, 1, 298–300.)

Кулінченко, О. С. (2017). Сутність професійної мобільності як міждисциплінарного поняття. Науко-вий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки, 2(3), 159–164. (Kulinchenko, O. S. (2017). Sutnist profesiynoii mobilnosti yak mizhdystsyplinarnoho ponyattia. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Psykholohichni nauky, 2(3), 159–164.)

Лапина, О. А., & Никитина, Е. А. (2012). Профессиональная мобильность как интегративное качест-во педагога. Иркутск: ИГЛУ. (Lapyna, O. A., & Nykytyna, E. A. (2012). Professyonalnaia mobylnost kak yntehratyvnoe kachestvo pedahoha. Yrkutsk: YHLU.)

Мустафаева, Е. А. (2017). К вопросу о профессиональной мобильности педагогов. Молодой учёный, 17(151), 263–266. (Mustafaeva, E. A. (2017). K voprosu o professyonalnoy mobylnosty pedahohov. Molodoy uchienyi, 17(151), 263–266.)

Пілецька, Л. С. (2015). Мобільність як необхідна умова професійного становлення особистості. Пси-хологія і особистість, 2(8), 1, 243–256. (Piletska, L. S. (2015). Mobilnist yak neobkhidna umova profesiynoho stanovlennia osobystosti. Psykholohiya i osobystist, 2(8), 1, 243–256.)

Сушенцева, Л., Шевчук, Г., & Дольнікова, Л. (2016). Професійна мобільність педагога як умова його конкурентоздатності на сучасному ринку освітніх послуг. Молодь і ринок, 5, 6–12. (Sushentseva, L., Shevchuk, H., & Dolnikova, L. (2016). Profesiyna mobilnist pedahoha yak umova yoho konkuren-tozdatnosti na suchasnomu rynku osvitnikh posluh. Molod i rynok, 5, 6–12.)

Фамілярська, Л. Л. (2017). Розвиток інформаційно-комунікаційної мобільності педагога в освітньо-му середовищі післядипломної освіти. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Житомирський державний університет імені І. Франка, Житомир. (Familyarska, L. L. (2017). Rozvytok informatsiyno-komunikatsiynoii mobilnosti pedahoha v osvitnomu seredovyshchi pislyadyplomnoyi osvity. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Zhytomyrskyy derzhavnyy universytet imeni I. Franka, Zhytomyr.)

Хитрин, К. Л. (2015). Профессиональная мобильность как процесс конструирования. В Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования: XVIII Международная конференция памяти профессора Л. Н. Когана, Екатеринбург, 19–20 марта 2015 г (с. 547–553). Екатеринбург: УрФУ. (Khytryn, K. L. (2015). Professyonalnaia mobylnost kak protsess konstruyrovanyya. V Kultura, lychnost, obshchestvo v sovremennom myre: metodolohyya, opyt émpyrycheskoho yssledovanyya: XVIII Mezhdunarodnaya konferentsyya pamyaty professora L. N. Kohana, Ekaterynburh, 19–20 marta 2015 h (s. 547–553). Ekaterynburh: UrFU.)


Abstract views: 50
PDF Downloads: 24
Published
2020-12-27
How to Cite
Bilyk, N. (2020). IN-SERVICE TRAINING AS A MECHANISM OF CONTINIOUS TEACHER’S PROFESSIONAL MOBILITY DEVELOPMENT. UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century", (2), 18-23. https://doi.org/10.35387/ucj.2(2).2020.18-23