MAIN ACTIVITIES OF THE ACADEMY OF INTERNATIONAL COOPERATION IN CREATIVE PEDAGOGY «POLISSYA» (UKRAINE)

Keywords: Academy of international cooperation on creative pedagogy «Polissia», creative thinking, professional and pedagogical preparation, creative specialist

Abstract

The article deals with the main directions of activity of the Academy of International Cooperation on Creative Pedagogy «Polissia» (Ukraine) in the context of integration processes. Creativization of future specialists / teachers takes place in stages, which involves: identifying the pedagogical prerequisites of objective necessity, which is understood in the form of appropriate needs, desires; organization of problem-oriented professionally-oriented situations. The theoretical and methodological foundations of creative education are substantiated; andragogical fundamentals and cultural activities of the Academy; the scientific fundamentals of professional training of creative specialists, pedagogical conditions for the introduction of a creative approach in the professional training of future teachers, scientific and methodological support of the creative educational process in higher education are analyzed. On the basis of the conducted researches the introduction of a creative approach in vocational and pedagogical preparation of future teachers is emphasized: creative interaction of teachers and students in the educational process while solving professionally oriented educational problems; actualization of development potential of psychological and pedagogical disciplines; activation of independent cognitive activity of students; creation of a creative, psychologically comfortable environment in an educational institution; attraction of future teachers to research activities (development of scientific projects, works, scientific publications); cooperation with academic teachers within the scientific and pedagogical school; the involvement of future teachers in the process of self-assessment of personal and professional achievements. It was proved that the formation of the creative personality of the teacher in the educational process was facilitated by the use of non-traditional forms, methods, innovative technologies, trainings, the solution of professionally oriented tasks, micro-examination, business games «Teacher of the XXI century», the implementation of research projects «Creative Skills of Educator-Innovators», contests, discussions about the problems of the modern school, etc. The results of the Academy activity are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Антонова, О. Є. (2005). Обдарованість: досвід історичного та порівняльного аналізу: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка. (Antonova, O. Ye. (2005). Obdarovanist: dosvid istorychnoho ta porivnialnoho analizu: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. Ivana Franka.)

Антонова, О. Є., Клименюк, Ю. М. (2011). Підготовка майбутнього вчителя до розвитку інтелек-туальної обдарованості учнів початкової школи. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка. (Antonova, O. Ye., Klymeniuk, Yu. M. (2011). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do rozvytku in-telektualnoi obdarovanosti uchniv pochatkovoi shkoly. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. Ivana Franka.)

Вознюк, О. В. (2013). Розвиток особистості педагога в умовах цивілізаційних змін: теорія і практика. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка. (Vozniuk, O. V. (2013). Rozvytok osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin: teoriia i praktyka. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU imeni Ivana Franka.)

Дубасенюк, О. А. (Ред.). (2012). Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. (Dubaseniuk, O. A. (Red.). (2012). Teoretychni i prykladni aspekty rozvytku kreatyvnoii osvity u vyshchii shkoli. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka.)

Дубасенюк, О. А. (Ред.). (2016а). Акмедосягнення науковців Житомирської науково-педагогічної школи. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. (Dubaseniuk, O. A. (Red.). (2016a). Akmedosiahnennia naukovtsiv Zhytomyrskoii naukovo-pedahohichnoii shkoly. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka.)

Дубасенюк, О. А. (Ред.). (2016b). Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання. Житомир: Вид-во Рута. (Dubaseniuk, O. A. (Red.). (2016b). Teoriia i praktyka profesiinoii maisternosti v umovakh tsilezhyttievoho navchannia. Zhytomyr: Vyd-vo Ruta.)

Дубасенюк, О. А. (2016с). Особистісний та професійний розвиток майбутнього педагога у контексті креативного підходу. Креативна педагогіка, 11, 19–26. (Dubaseniuk, O. A. (2016s). Osobystisnyi ta profesiinyi rozvytok maibutnoho pedahoha u konteksti kreatyvnoho pidkhodu. Kreatyvna pedahohika, 11, 19–26.)

Дубасенюк, О. А. (Ред.). (2017). Професійна підготовка фахівців: креативний підхід. Житомир: Вид-во Евенок О.О. (Dubaseniuk, O. A. (Red.). (2017). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv: kreatyvnyi pidkhid. Zhytomyr: Vyd-vo Evenok O.O.)

Дубасенюк, О. А., Вознюк, О. В. (2010). Професійно-педагогічні задачі: типологія та технологія розв’язання: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка. (Dubaseniuk, O. A., Vozniuk, O. V. (2010). Profesiino-pedahohichni zadachi: typolohiia ta tekhnolohiia rozviazannia: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I.Franka.)

Зязюн, І. А. (2000). Педагогіка добра: ідеали і реалії. Київ: МАУП. (Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii. Kyiv: MAUP.)

Зязюн, І.А. (2008). Філософія педагогічної дії. Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького. (Ziaziun, I.A. (2008). Filosofiia pedahohichnoii dii. Cherkasy: Vyd. vid. CHNU imeni Bohdana Khmelnytskoho.)

Кічук, Н. В. (1991). Формування творчої особистості вчителя. Київ: Либідь. (Kichuk, N. V. (1991). Formuvannia tvorchoii osobystosti vchytelia. Kyiv: Lybid.)

Кремень, В.Г, & Левовицький, Т. (Ред.). (2012). Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка. (Kremen, V.H, & Levovytskyi, T. (Red.). (2012). Stanovlennia i rozvytok naukovo-pedahohichnykh shkil: problemy, dosvid, perspektyvy. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU imeni Ivana Franka.)

Ничкало, Н.Г. (Ред.). (2008). Філософія педагогічної майстерності. Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця». (Nychkalo, N.H. (Red.). (2008). Filosofiia pedahohichnoii maisternosti. Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia».)

Сисоєва, С.О. (2006). Основи педагогічної творчості: підручник. Київ: Міленіум (Sysoieva, S.O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti: pidruchnyk. Kyiv: Milenium).

Чернілевський, Д. В., Євтух, М. Б., Таланчук, П. М. (2013). Духовна культура особистості. Вінниця: АМСКП. (Chernilevskyi, D. V., Yevtukh, M. B., Talanchuk, P. M. (2013). Dukhovna kultura osobystosti. Vinnytsia: AMSKP.)

Чернілевський, Д.В., Томчук, М. І., Дубасенюк, О.А., Антонова, О.Є., Захарченко, В.І., Вознюк, О.В. (2012). Методологія наукової діяльності. Вінниця: Вид-во АМСКП. (Chernilevskyi, D.V., Tomchuk, M. I., Dubaseniuk, O.A., Antonova, O.Ye., Zakharchenko, V.I., Vozniuk, O.V. (2012). Metodolohiia naukovoi diialnosti. Vinnytsia: Vyd-vo AMSKP.)

Чернілевський, Д.В. (Ред.). (2010). Педагогіка вищої школи. Вінниця: АМСКП. (Chernilevskyi, D.V. (Red.). (2010). Pedahohika vyshchoii shkoly. Vinnytsia: AMSKP.)


Abstract views: 207
PDF Downloads: 272
Published
2020-05-12
How to Cite
Dubaseniuk, O. (2020). MAIN ACTIVITIES OF THE ACADEMY OF INTERNATIONAL COOPERATION IN CREATIVE PEDAGOGY «POLISSYA» (UKRAINE). UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, (1), 60-68. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.60-68